De eerste week op Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Jasper Lampert - WaarBenJij.nu De eerste week op Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Jasper Lampert - WaarBenJij.nu

De eerste week op Bali

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

26 September 2014 | Indonesië, Denpasar

Na een goede reis komen op zaterdagavond 20 september aan op Ngurah Rai Airport. Na anderhalf uur in de rij te hebben gestaan voor visumcontrole worden we opgevangen door Randy van Young Professionals Interships. Even daarvoor is ons het eerste geld al afgetroggeld: breedlachse mannetjes, want zo groot zijn ze hier niet, slepen onze koffers mee tot aan het eind van het vliegveld, dat is makkelijk. Op ons komt het over als service van het vliegveld omdat we zo lang in de rij stonden, naïef natuurlijk... Ze willen een tip en het liefst in euro's, ze trekken de briefjes letterlijk uit je portemonnee. Welkom op Bali!
Even tijd om het huis te bekijken, onze spullen neer te pleuren en te douchen om daarna naar het feest met alle andere Nederlanders te gaan. Twee (of iets meer) koude Bintangs gaan er goed in, we besluiten nog te gaan stappen in Kuta. Om 6 uur 's ochtends duiken we ons bed in, 10 uur laten worden we wakker... Een behoorlijke jetlag. Na 2 uurtjes te hebben geslapen in de nacht van zondag op maandag staat onze eerste stagedag voor de deur. Voor het eerst van je leven op een scooter is na zo'n slechte nacht even slikken. Gelukkig hoeven we niet zelf de weg te vinden maar brengt iemand van YPI ons naar onze stagebedrijven.
Het bedrijf waar ik me de komende 3 maanden voor ga inzetten bevalt prima. Het is het grootste adventure bedrijf op Bali, staat als een huis en er werken alleen maar gemotiveerde mensen die altijd voor je klaarstaan. Ik ga hier onder andere een behoorlijk groot evenement organiseren, the Paddle Awards 2014, mooie uitdaging!
Voor het eerst van je leven op een scooter dus. Lijkt lastiger dan dat het is, maar in deze georganiseerde chaos die verkeer heet is het toch opletten geblazen. Na anderhalve dag zijn we gewend aan deze hectiek en doen we lekker mee, verkeersovertredingen kennen ze hier niet. Als je maar ergens op de weg rijdt is men tevreden, plaats onbelangrijk. Op een snelweg even keren naar de andere kant van de weghelft (U-bocht) is ook de normaalste zaak van de wereld, we lachen ons rot op de scooter!
Mijn stagebegeleider, Ricco, neemt me 'after office' mee naar de mooiste plekjes in de buurt. Enorm veel moois gezien in de afgelopen week, onbeschrijfelijk mooie natuur. De Balinezen zijn enorm sociale mensen, willen je met alles helpen en zijn erg vrolijk. Om 5 uur gaan ze na hun werk snel weg om leuke dingen te doen voordat het donker is. Ze lijken geen stress te kennen.
Het eten smaakt ons bijzonder goed, koken kunnen ze hier wel. Aan de kant van de weg bij een 'warung' een lekker gerecht halen (voor 0.40 euro) bevalt ons wel. Vooralsnog niemand van ons die hetgeen heeft wat ons in Nederland verteld werd (eerste maand aan de vliegende race-kak"). Dikke prima!
Aankomend weekend gaan we met in totaal 11 Nederlanders naar Lovina, in het noorden van Bali. Een rit van 4 uur met de scooter zal ons brengen naar een minder toeristisch gedeelte van Bali waar we zondagochtend om 6 uur op een boot zullen stappen om dolfijnen te zien.

• 26 September 2014 - 13:16

Jos:

Mooi verhaal man, wat een totaal andere wereld ben je terecht gekomen en het gaat zo te horen en te lezen tot nu toe erg goed. trots.
    Wanneer worden de Paddle Awards 2014 gehouden? we kunnen een beetje peddelen...
    Groetjes van pap en mam

• 26 September 2014 - 13:27

Ester Hillebrand:

Leuk om je zo te volgen Jasper. Fijne stage, dat we nog maar veel van je mogen lezen :-)

• 26 September 2014 - 13:29

Nel:

Leuk verhaal, dat verkeer in het buitenland is erg wennen zo te horen. Fijn dat het eten goed smaakt en dat je kan genieten van de mooie natuur. Veel plezier!

• 26 September 2014 - 17:51

Joke:

heel leuk om jou verhalen te volgen en zo ook een beetje onze zoon!!
    Wat een geweldige ervaring voor jullie.
    Geniet ervan.
    Groetjes Philip en Joke Struik

• 26 September 2014 - 19:09

Chris:

mooie verhalen .. veel plezier nog !
    groetjes Chris

• 27 September 2014 - 10:43

Sandra:

Hey Jasper leuk verhaal. Ga lekker genieten en laat alles heerlijk over je heen komen.
    Ik wens je heel veel plezier en natuurlijk een leuke stage.
    Groetjes Sandra en natuurlijk de groetjes van de mannen hier!

• 29 September 2014 - 19:44

Carla Duvivier:

Hoi Jasper, leuk dat je het zo getroffen hebt op je stageplek. En je hebt al veel gezien, genieten dus.
    Wel oppassen he met die scooters, groetjes Carla.